середа, 25 листопада 2015 р.

10 клас. Історія України Тема. Проголошення Української Народної Республіки



Мета: з’ясувати перебіг подій в Україні у листопаді-грудні 1917 року;визначити передумови, зміст і наслідки ІІІ та ІV Універсалів Центральної Ради; ознайомити з термінами і поняттями: агресія, ультиматум, УНР, національна автономія;розвивати вміння працювати з джерелами інформації, визначати причинно-наслідкові зв’язки між історичними явищами та подіями; виховувати в учнів почуття гордості за український народ та національно-патріотичні почуття на прикладі подвигу героїв Крут.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, карта.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: визначити хронологічну послідовність подій періоду УНР; показувати на карті місця основних подій; аналізувати історичні документи; описувати соціально-економічне становище, повсякденне життя, настрої населення та психологічний клімат у суспільстві в умовах загострення політичного протистояння; визначити причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами та процесами періоду визвольних змагань.

Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Повідомлення учням теми і основних завдань уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
         У липні 1917 року загальнонаціональна криза охопила Україну. Прибічники відновлення порядку в державі силовими методами запропонували здійснити заколот. Його очолив Верховний головнокомандувач Л. Корнілов. Заколот провалився. У свою чергу більшовики прагнули захопити владу шляхом збройного повстання ця ситуація вимагала від Української Центральної Ради невідкладних заходів для захисту української державності.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
         Учитель. 7 листопада (25 жовтня) 1917 р. у Петрограді більшовики в результаті збройного виступу повалили Тимчасовий уряд. ІІ Всеросійський з’їзд Рад робітничих і солдатських депутатів утворив новий російський уряд – Раду народних комісарів (РНК) на чолі з В. Леніним, а Росію проголосив Республікою Рад робітничих депутатів (Радянською Росією).
        

         Інакше ситуація складалась в Україні. Отримавши повідомлення про події в Петрограді, у Києві Мала Рада УЦР зібралась разом із представниками різних громадських організацій на закрите засідання, на якому було створено  Крайовий комітет з охорони революції в Україні. Комітет у відозві до населення заявив, що його влада поширюється на 9 губерній і що він відповідальний пере УЦР. Але Крайовий комітет не зумів організувати своєї роботи і передав свої функції Генеральному Секретаріату.
Метод «РОФТ»
         Опрацювати історичний документ та заповнити таблицю.
Роль (від кого йде певна інформація)
Отримувач (хто отримує?)
Форма (у якій формі?)
Тема (про що це?)





Заклик Генерального Секретаріату Центральної Ради до всіх громадян України у зв’язку з повстанням у Петрограді ( 9 листопада 1917 р.)
         «У Петрограді зчинились криваві події, що загрожують погубити здобутки революції. Частина людності Петрограду за проводом більшовиків повстала озброєно проти Тимчасового правительства і хоче накинути свою волю всій Російській республіці. Генеральний Секретаріат України як вища краєва влада, створена Українською Центральною Радою і стверджена Тимчасовим правительством. Закликає людність України до спокою. Разом з усіма революційними силами України Генеральний Секретаріат буде рішуче боротися з усякими спробами підтримувати петроградське повстання. Громадяне України! Виявіть себе вірними оборонцями волі і ворогами анархії. Яка може віддалити Всеросійські та Всеукраїнські Установчі збори і привести до загину рідний край».
Повідомлення учня
«Передумови й прийняття ІІІ Універсалу»
         У Києві протистояло три сили: УЦР і віддані їй збройні формування; прибічники Тимчасового уряду, що групувалися навколо штабу Київського військового округу; більшовики. Які мали загони Червоної гвардії, керовані воєнно-революційним комітетом (ревкомом), що засідав у Маріїнському палаці.Роз’вязання ситуації прискорив штаб Київського військового округу, який 10 листопада 1917 р. заарештував більшовицький ревком і почав роззброєння загонів Червоної гвардії. У Києві спалахнули бої. Що тривали три дні, не визначивши переможця. Тоді в протистояння 13 листопада


втрутилась УЦР. Вона зайняла ключові пункти й установи міста. Ворогуючим сторонам запропонували припинити боротьбу. Спеціальна комісія виробила умови припинення вогню: звільнялися заарештовані члени більшовицького ревкому, штаб КВО виводив війська з міста і розформовував добровольчі офіцерські дружини. УЦР перебрала владу. Більшовики визнали її крайовим органом влади в Україні. Генеральний Секретар призначив командувачем КВО свого представника підполковника В. Павленка. 14 листопада 1917 р. голова Генерального Секретаріату В. Винниченко розіслав телеграми в усі українські губернії, радам, армійським комітетам про перехід влади в краї до УЦР. Також було заявлено, що влада Генерального Секретаріату додатково поширюється на території, де більшість населення становили українці: Катеринославщину, Харківщину, материкову Таврію, Холмщину, частину Курщини та Воронежчини. Того ж дня влада УЦР і Генерального Секретаріату  була визнана усіма політичними силами. 7(20) листопада 1917 р. на засіданні Малої Ради було обговорено і прийнято ІІІ Універсал.
Робота з документом «ІІІ Універсал»
Методом «Коло знань»
         Учні, опрацювавши історичний документ, по черзі називають основні положення  ІІІ Універсалу.
·        Проголошення Української Народної Республіки (УНР) у складі 9 українських губерній (Київська, Волинська, Подільська, Чернігівська, Полтавська, Харківська, Херсонська, Таврійська (без Криму), Катеринославська);
·        Україна не відокремлюється від Росії, але влада в Україні тепер належить УЦР та Генеральному Секретаріату;
·        скасування приватної власності на землю, передача землі трудовому народу без викупу;
·        проголошення 8-годинного робочого дня, установлення державного контролю за виробництвом;
·        проголошення демократичних свобод (слова, друку, зборів);
·        призначення виборів до Українських Установчих зборів на 27 грудня 1917 р., їх скликання – на 9 січня 1918 р.
Метод «Займи позицію»
За визначенням В. Винниченка, ІІІ Універсал не мав такого схвалення в суспільстві, як І Універсал. А відомий український історик І. Лисяк-



Рудницький стверджує, що «ІІІ Універсал був анахронізмом уже в момент проголошення»
Завдання
1-ша група – наведіть аргументи на захист вищенаведених висловлювань.
2-га група – назвіть аргументи. Що спростовують вищенаведені висловлювання.
Метод «М-схема»
     Робота з підручником «Боротьба більшовиків з УНР» п. 3, с. 136. Учні опрацьовують текст, відшукуючи нові терміни і поняття, що мають яскраво виражене негативне чи, навпаки, позитивне емоційне забарвлення.
Позитивні терміни і поняття
Нейтральні терміни й поняття
Негативні терміни й поняття



Терміни і поняття: радянізація, ультиматум, «червоний терор», конфіскація, національна автономія, націоналізація, реквізиція.
«Постать в історії» - повідомлення
1-й учень – Володимир Антонов-Овсієнко
2-й учень – Михайло Муравйов
Володимир Антонов-Овсієнко ( 1883-1938) – більшовицький військовий діяч, дипломат. Брав участь у розробці плану бойових дій більшовицьких загонів проти УНР. Командував більшовицькими військами під час відступу з України 1918 року. Був членом Народного секретаріату. 1919 року командував Українським фронтом. Із 1924 р. на дипломатичній роботі. З 1933 р. нарком юстиції СРСР. Розстріляний НКВС СРСР. За свідченням командувача радянськими військами В. Антонова-Овсієнка (у його «Записках о гражданскойвойне»), питання про воєнне вторгнення в Україну було вирішено вже давно. Після відхилення ультиматуму Раднарком дістав привід для вторгнення.
Михайло Муравйов – (1880-1918) – воєначальник у роки Громадянської війни на теренах колишньої Російської імперії. Походив з бідної селянської родини. Закінчив юнкерське училище. Брав участь у російсько-японській віні 1904-1905 рр. та Першій світовій війні. Улітку 1917 р. ініціатором створення ударних «батальйонів смерті». Отримав чин полковника. Вступив в партію лівих есерів. У листопаді 1917 р. командував революційним Петроградським гарнізоном, організував



наступ Керенського і Краснова на Петроград, тим самим врятував владу більшовиків від поразки. Командував більшовицькими загонами. Що наступали на Київ. Командував більшовицькими загонами. Що вели боротьбу з румунами у Бессарабії. Був диктатором Одеського району. Улітку 1918 р. призначений командувачем Східного фронту. Застрелений під час заколоту проти радянської влади.
Самостійна робота з підручником
     Опрацювати пункт «Бій під Крутами»
Метод «Мікрофон»
·        Бій під Крутами –  це героїзм чи трагедія?
Робота з документом
Четвертий Універсал
     «Народе України!
     Твоєю силою, волею, словом стала на землі Українська Вільна  Народна республіка. Справдилась колишня давня мрія батьків Твоїх, борців за вольності і права трудящих. Але в тяжку годину відродилась воля України. …Ми, Українська Центральна Рада, сповіщаємо всіх громадян України: однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого незалежною Вільною Суверенною Державою Українського Народу. зо всіма сусідніми державами, як-от: Росія, Польща,  Австрія, Румунія, Туреччина та інші, ми хочемо жити в згоді і приязні. Але ні одна з них не може втручатись в життя Самостійної Української республіки, - власть у ній буде належати тільки Народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі Збори, будемо радити ми – Українська Центральна Рада, представниця робочого народу селян. Робітників і солдатів, та наш виконавчий орган. Який однині матиме назву «Рада Народних Міністрів».
     Ліси. води і всі багатства підземні, як добро Українського трудящого народу, переходять в порядкування Української Народної Республіки».
(Я. Зозуля. Велика українська революція. С. 73 – 77)
Метод «Мікрофон»
·        Яке значення мало проголошення Четвертого Універсалу?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Кошик знань»
     Учні по черзі повідомляють, про що вони дізналися на уроці (трьома реченнями).



V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Підготувати повідомлення про П. Скоропадського.

Немає коментарів:

Дописати коментар