Мета:з’ясувати
як географічні назви відображають історичні події, природні умови й життя
місцевого населення;ознайомити учнів з поняття ми «етноніміка», «топоніміка»;
прищеплювати любов до минулого
свого народу, викликати інтерес до предмета, зацікавити учнів таємницями,
прихованими у географічних назвах.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
·
розповідати
про те як історики дізнаються про минулі часи на основі назв населених пунктів;
·
коментувати
текст підручника під час читання і складати запитання;
·
пояснювати
поняття топоніміка, міграції, етноніміка;
·
наводити
приклади історичних назв, з яких можна
довідатись про минуле, та аналізувати їх.
І. Організаційна частина
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Давайте проаналізуємо казку про
селянського сина (за пам’яткою на с. 50)
Бесіда
1. Як мова може допомогти у вивченні історії?
2. Що таке історизми?Наведіть приклади історизмів.
3.Що таке фольклор?Що вивчає етнографія?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
Уявіть, що навколо
зникли всі географічні назви: вулиць, міста чи села, нашої країни, інших країн
світу. (Обговорення)
Правила обговорення:
1.Уважно слухайте питання вчителя.
2.Не соромтеся висловлювати свою точку зору, навіть, якщо вам здається, що
ви до кінця її не сформулювали.
3. Ніколи не висміюйте однокласників, не глузуйте з їхніх помилок,
шануйтекожну точку зору, тоді ви зможете розраховувати на повагу до себе.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Давайте
запишемо тему уроку «Що можна дізнатись про минуле з географічних назв»
Учитель. Сьогодні ми познайомимося зі значенням нових слів: етноніміка – це наука про походження
назв народів; топоніміка – наука про
походження географічних назв. Зараз ми будемо читати перший пункт параграфа на
с. 54. У ході читання спробуєте знайти відповідь на таке питання: Чим керувалися люди, даючи географічним
об’єктам назви, що вони можуть означати?
Колективне коментоване читання
Бесіда
Отже, Чим керувалися люди, даючи географічним
об’єктам назви, що вони можуть означати?
1.Як давали географічні назви у минулому?
2. Для чого людям потрібно розуміти сутність та походження географічних назв?
3. Давайте виконаємо завдання на с. 55.
Робота над завданням
Учні пояснюють
походження назв: Мости, Броди, Базар, Щасливе, Андріївка, Софіївка.
Учитель.Часто, щоб зрозуміти географічні назви, потрібно знати
мови інших народів. Наприклад, що означає назва річки Сула – лівої притоки
Дніпра, що протікає в Сумській та Полтавській області? Хто і якою мовою її так
назвав. Знавці тюркських мов допомогли це з’ясувати. Вони пояснюють це так: су – річка, лай, лей –
глина. Тобто Сула - це «глиняна річка»
Робота над завданням
Давайте виконаємо завдання на с. 55
Колективне коментоване читання.
2.Учитель.Після
читання цього пункту ми позначимона лінії часу дати заснування міст, про які
тут згадуватиметься.
Коментоване читання другого пункту.
Запитання
1.Що таке
міграції?
2.Чому у різних країнах є спільні географічні назви?
3.На честь яких людей і подій названі міста Алчевськ,
Ярославль, Львів?
4.Давайте намалюємо лінію часу і позначимо появу міст
Ярослав, Львів, Алчевськ, Луцьк.
Робота над завданням
Давайте виконаємо завдання на с. 56
Колективне коментоване читання.
Читаючи текст, з’ясуйте,
що впливає на появу різних географічних назв.
3.
Коментоване читання другого пункту.
Запитання
1.
Що
таке вулиці?
2.
Як
давали назви першим вулицям?
Чому у кожному місті України є
назви, що увіковічнюють пам'ять про Другу світову війну?Робота над завданням
Давайте виконаємо завдання на с. 59
ІV. Закріплення
Робота із завданнями після параграфа с. 59.
Дидактична гра «Оплески»
Учитель називає слова, що
стосуються теми – учні плескають в долоні, якщо
- ні, учні не плескають.
V. Підсумки
Сьогодні ми
зробили наступний крок у знайомстві з
наукою, яка розгадує сотні таємниць минулого. Надалі наше знайомство буде ще
більш захопливим.
VІ. Домашнє завдання
1.Письмові
завдання після параграфа
2.Прочитати
рубрику «історична мозаїка»
Готуємось до практичного заняття
3.На
наступному уроці у нас практичне заняття. Для дослідження ви маєте обрати назву
своєї або вулиці, де живуть ваші друзі, знайомі.
Для цього
потрібно дізнатись у дорослих чому вулиця так називається. Чи завжди ця вулиця
так називалась
Немає коментарів:
Дописати коментар