понеділок, 30 листопада 2015 р.

Матеріали доповіді районної конференції вчителів історії



«Формування хронологічної та просторової компетентностей на уроках історії»
Час – ось головний персонаж історії.
Антуан Про, французький філософ
На сучасному етапі розвитку шкільної освіти актуальним є послідовне впровадження  в навчанні компетентнісного підходу. Навчання має бути компетентнісно орієнтованого характеру, що виявляється в його спрямованості на результат – передбачуваний та запланований рівень навчальних досягнень учнів. В умовах компетентнісно орієнтованого навчання історії надзвичайної ваги набуває проблема формування предметно-історичних умінь як основи історичної компетентності учнів. Хронологічна компетентність  - це специфічна проблема методики історії, оскільки жодній іншій предметній методиці питання хронології не притаманне.
Знайомство з хронологією є одним з перших кроків вивчення історії, адже історія не можлива поза часом: лише встановивши час тих або тих подій та їх послідовність, історики здатні зясувати не тільки зв'язок з попередніми та наступними подіями, визначити причини і наслідки, виявити закономірності, ай відтворити істинний перебіг подій, реконструювати минуле.
Формування хронологічної компетентності передбачають такі напрями набуття:
·        розглядати суспільні явища і процеси в розвитку та в конкретних історичних умовах певного часу;
·        зіставляти історичні події , явища, процеси з певними епохами, періодами, орієнтуватися в конкретній періодизації історії;
·        використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу.
Поради вчителям під час формування в учнів хронологічної компетентності
1.Не перевантажуйте учнів.
2.Виділяйте головні дати.
3. Учні повинні запам’ятовувати дати не механічно, а повязувати їх з певними історичними подіями.
4. Встановлюйте постійний паралельний зв'язок між датами і подіями з історії України з подіями всесвітньої історії.
5. Використовуйте різні форми роботи (Визначати століття, тисячоліття,; віддаленість подій одна від одної і від нашого часу; заповнення пропусків в тексті; знаходити помилки в тексті; гра «Четвертий зайвий»; розташування подій в хронологічній послідовності; встановлення зв’язку між датами і подіями; складання хронологічних та синхроністичних таблиць).
Формування хронологічної компетентності починається з 5 класу під час вивчення теми «Історія та час». Учитель ознайомлює учнів з одиницями виміру часу, поняттями відлік часу, дата, століття, тисячоліття, літочислення, ера. Невідємним атрибутом на уроках історії має стати лінія часу. Робота з розв’язанням завдань на лінії часу до кінця 5 класу має бути доведена до автоматизму.
Згідно з новою програмою у 5 класі школярі повинні навчитись оперувати базовими вміннями. А саме:
·        встановлювати події за датами або дати за подіями;
·        співвідносити події та дати( дати та події); події (або дати) зі століттям (або тисячоліттям), його початком (чи половиною ) та кінцем;
·        встановлювати тривалість події, віддаленість її від сьогодення;
·        встановлювати хронологічну послідовність кількох подій.
Для активізації пізнавального інтересу та контролю сформованості початкових хронологічних умінь можна і потрібно застосовувати дидактичні ігри. Під час поточного контролю за темами 2 і 3 учням можна пропонувати  для розв’язання стандартні хронологічні задачі. Наприкінці навчального року п’ятикласники зможуть самі складати хронологічні задачі, розв’язувати їх та позначати дати на лінії часу.
У 6 класі в процесі вивчення курсу «Історія стародавнього світу» (Всесвітня історія. Історія України (Інтегрований курс) робота з формування хронологічних уявлень та вдосконалення відповідних умінь триває. Курс має для цього необмежені можливості. Так, матеріал,що ми опрацьовуємо в 6 класі, надається для формування уявлень про безперервність історичного часу і його членування на окремі періоди, а сюжети економічної, політичної, соціальної історії різних країн підводять до виокремлення всередині цих періодів характерних етапів розвитку історичних подій, явищ, процесів, як-от: утворення – розвиток – занепад.
Найважливішим особистим досвідом кожного учня у 6 класі має стати усвідомлення поняття зворотного часу в історії, вміння обчислювати часові відрізки з переходом через еру. Варто звернути увагу дітей на те, що в історії немає «нульового року» - як у н.е., так і до н.е. незнання того, що «нульового року» не існує. Часто призводить до помилок у розрахунку інтервалу часу між двома подіями, одна з яких відбулась до н. е.. інша – у н. е. наприклад. У 1937 році урочисто святкували в Німеччині та Італії 2000-річчя від дня народження імператора Августа, хоч насправді цей ювілей був у 1938 році.
Крім того, у 6 класі учні знайомляться із різними системами літочислення ( у греків, римлян). Перед шестикласниками стоїть завдання не тільки навчитись встановлювати послідовність подій, а й аналізувати їх зміст; порівнювати ознаки та явища процесів, простежувати зміни.
Отже, у 6 класі продовжуємо працювати над удосконаленням хронологічних уявлень та вмінь учнів.
У 7 – 9 класах триває робота з розвитку хронологічних уявлень та вдосконалення відповідних умінь учнів. Важливо, щоб учні не втратили навички, сформовані в 5 – 6 класах. Саме тому виконання завдань з хронології має бути систематичним і цілеспрямованим.
У старшій школі робота з розвитку базових умінь як основи хронологічної компетентності поглиблюється. Оскільки обсяг інформації в історичних курсах 10-11 класах. Зокрема, кількість дат і подій зростає, то й засвоєні раніше прийоми локалізації в часі історичних фактів (подій, явищ, процесів) мають набути універсальності, автоматичності.
У старшій школі учні мають застосовувати свої знання та вміння для аналізу суспільних явищ в розвитку та в конкретно-історичних умовах певного часу; зіставляти історичні події, явища з періодами (епохами), орієнтуватися в науковій періодизації історії.
Тож прийоми діяльності учнів  та вчителів мають бути спрямовані на відпрацювання вміння співвідносити історичні факти (події, явища, процеси) з періодами , факти-події з явищами. Особлива увага до вищезгаданого вміння спричинена тим, що істотна кількість завдань ДПА та ЗНО з історії України перевіряють саме такі вміння (які явища та процеси характерні для доби непу, «відлиги» і т. д.)
Виконання таких завдань засвідчує не тільки рівень знань фактів, а уміння застосовувати знання в новій навчальній ситуації, визначати ті теоретичні положення, на яких ґрунтується аналіз та пояснення історичних фактів, явищ. процесів. Це й не дивно з огляду на практичну, компетентні сну спрямованість шкільної освіти.


Карта цікавіша, ніж територія.
Сучасний французький письменник
Завдання історичної освіти мають чітко визначену особистісну спрямованість і поєднані з оволодінням особистісно – ключовими компетентностями. Під компетентністю людини педагоги розуміють структуровані набори знань, умінь, навичок і ставлень, які набуваються у процесі навчання.
      Систему компетентностей в освіті складають ключові, загальногалузеві та предметні компетентності.
Ключова компетентність сприяє:
-          досягненню успіхів у житті;
-           розвитку якості суспільних інститутів;
-          формуванню  багатоманітним сферам життя.
       Пріоритет компетентностного підходу надає здобутим знанням, навичкам та вмінням індивідуального, конкретного життєво – смислового характеру, чітко визначеної практичної спрямованості щодо власного життя людини.
      З огляду на практичну компетентнісну спрямованість шкільної історичної освіти на окрему увагу заслуговують уміння та навички працювати  історичною картою. Значну увагу цій проблемі приділяють сучасні педагоги: Олена Пометун, доктор історичних наук, Олександр Берлянт, доктор географічних наук, Костянтин Баханов, професор Бердянського педагогічного інституту,  Олег Фідря, учитель історії та правознавства м. Рівно.
         Одне із завдань сучасної історичної освіти – набуття учнями ключових та предметних компетентностей. Серед предметних компетентностей важливе місце при вивченні історії займає просторова компетентність.
Тому головна мета моєї роботи:
-          Пошук сучасних активних та інтерактивних форм для пояснення історичного процесу.
-          Визначення ефективних шляхів організації розвитку просторових компетентностей.
        ( Вважаю, що вчителеві  необхідно сформувати  картографічні навички та вміння  для того, щоб учні могли враховувати географічний чинник для пояснення історичного процесу). 
        Працюючи на уроці з картою, я  використовує дві групи вмінь та навичок. Перша – це специфічні картографічні вміння та навички, що пов’язані зі змістом географічних знань, які він не формує, а лише використовує.
Друга – це складні міжпредметні, часто логічно-вербальні за своїм характером, уміння: порівняння, аналіз, узагальнення, класифікація, знаходження причинно-наслідкових зв’язків тощо.

Відомо, що історичні події мають не тільки хронологічну, а й просторову спрямованість. Просторова компетентність в історичній науці орієнтована на вивчення впливу географічних (просторових) чинників на історичний процес, що допомагає встановити причинно-наслідкові зв’язки між деякими подіями та явищами та зрозуміти сучасність. Вона передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному просторі; співвідносити розвиток історичних явищ та процесів з географічним положенням країни та природними умовами; користуючись картою визначати причини та наслідки історичних подій, процесів, основні тенденції розвитку міжнародних відносин і місце в них України, характеризувати історичний процес та його регіональні особливості.
Історики-методисти вже давно зауважили, що саме карта, а точніше, міцно відбитий у пам’яті  зоровий образ території держави, відображеної на карті, - її розташування щодо інших держав, конфігурація кордонів, традиційний колір, яким зафарбовано територію, - є таким каркасом, «кістяком», на який проектується й нанизується інформація про цю державу і який запобігає її розпорошуванню й неминучому поступовому забуванню. А також засмічуванню пам’яті. На основі таких спостережень у методиці сформульовано значення історичної карти в навчанні історії, яке є загальновідомим: вона слугує засобом формування просторових уявлень, історико-географічних знань і картографічних умінь; сприяє розумінню і аналізу перебігу історичних подій та процесів, розкриттю причинно-наслідкових зв’язків, узагальненню певного історичного змісту.
Історична карта – важливий об’єкт пізнавальної діяльності учнів: це й унаочнена основа для осмислення зв’язків між історичними явищами та процесами, і джерело історичної інформації, й інструмент узагальнення та систематизації навчального матеріалу, і засіб перевірки знань та умінь учнів. Проте. щоб карта справляла належний навчальний ефект, її слід послідовно і систематично використовувати на всіх етапах навчального процесу.
Вчена-методист О. Пометун узагальнила методику використання історичної карти в навчанні в певних правилах, а саме:
1.     Жодного уроку без карти або інших картографічних засобів.
2.     Використання карти є доцільним і необхідним на всіх етапах навчання: під час вивчення нової теми, у процесі закріплення та узагальнення вивченого, на етапі перевірки знань і вмінь школярів.
3.     Паралельно з формуванням знань на основі карти слід організовувати навчання школярів прийомів роботи з різними типами картографічних посібників.
4.     Наступність між картами забезпечується або співвіднесення із загальною картою, або їх часовою характеристикою.
5.     Робота з настінними і настільними картами за можливості має бути паралельною і скоординованою.
Шосте правило стосується контурних карт, які дослідниця вважає «постійним компонентом домашніх завдань з історії». Ця вимога на даний час неактуальна, оскільки завдання з контурами потребують багато часу, що є невиправданим в умовах надмірного завантаження учнів та й несучасним з огляду на еру інформаційних технологій. Ще один недолік контурних карт – репродуктивний характер роботи з ними. Саме тому перевагу слід надавати тестовим завданням з використання картографічного матеріалу, які мають не менший пізнавальний потенціал, проте потребують для виконання набагато менше часу.
Варто додати ще одне правило: вчителеві не слід повідомляти те, що вони можуть «прочитати» самі на контурній карті або дізнатись відповідно до сформульованих завдань. Іншими словами, карту треба використовувати здебільшого як джерело в дослідницькій діяльності учнів. Така самостійна творчо-пошукова робота матиме належний результат, якщо проводитиметься систематично.
До картографічних вмінь належать такі: картоописові, картометричні, карто аналітичні.
Картоописові: використання легенди, знаходити географічні об’єкти, визначати їх розташування відносно один одного, описувати природно-географічні особливості об’єкта.
Картометричні:1) вміння визначати протяжність та відстань за масштабом;
2) вимірювати площу;
3) порівнювати розміри площі;
4) порівнювати відстані;
5) визначати зміни у розмірі території;
6) отримувати цифрову інформацію з таблиць, графіків, діаграм.
Картоаналітичні: 1) встановлення за картою впливу природно-географічного чинника на наявність або відсутність певних історичних явищ, подій;
2) встановлення взаємозв’язків між просторовими характеристиками території та перебігом історичних подій;
3) порівняння  особливостей прояву одного  й того самого явища на різних територіях;
4) встановлення залежності між природно-географічними особливостями території та заняттями, релігійними віруваннями, суспільним устроєм та побутом населення;
5) визначення впливу природно-географічних умов на розміщення галузей господарства;
6) визначення впливу природно-географічних умов для пояснення історичного процесу;
7) визначення впливу геополітичних чинників на тенденції та характер міжнародних відносин;
8) складання картограми та картодіаграми.
Формування просторової компетентності починається у 5 класі. Знайомство з історичною картою відбувається на окремому уроці першого розділу, який варто цілком присвятити роботі з цим новим джерелом знань для учнів. Спершу вчитель має пояснити різницю між історичною та фізичною картою, з якою учні вже знайомі з уроків природознавства. Далі учитель пояснює як «читати» історичну карту(легенда карти) та знайомить з правилами й прийомами роботи з картою.
         На рівні навички учень повинен засвоїти і правила показу об`єктів на карті.
Основні правила показу об`єктів:
        стійте праворуч від карти, указку тримайте у правій руці;
        показуючи на карті населений пункт, торкніться кінцем указки до відповідної крапки і назвіть орієнтири;
        показуючи державу, проводьте по карті указкою відповідну лінію і називайте орієнтири;
        як орієнтири використовуйте знайомі географічні об`єкти (гори, моря, ріки), а також історико-географічні позначення (міста, держави);
        річки показуйте від витоку до гирла;
        показуючи на карті, говоріть «північніше», «південніше», «на схід», «на захід», уникайте слів «вище», «нижче», «справа», «зліва».
Визначальним для формування базового вміння просторової локалізації фактів та об’єктів на карті є 6 клас. Шестикласники дізнаються про різні країни, їх місце розташування. Вчаться самі визначати географічне положення країн та його впливом на історичний розвиток цих країн. Тобто поступово відбувається перехід до аналітичної роботи з картою, учні починають більш самостійну роботу з картою.
У 7-11 класах історичній карті відведена роль одного з найважливіших засобів здобуття історичних знань та пояснення, реконструкції історичного процесу. А також розвитку критичного мислення учнів. Тож для формування просторової компетентності учнів важливо, щоб картографічні засоби навчання під час сприйняття й осмислення нового навчального матеріалу на уроці використовувалися не для ілюстрації розповіді вчителя або тексту підручника, а були першими носіями нових навчальних знань.
Отже, робота над формування хронологічної та просторової компетентностей має бути  одним із пріоритетних завдань учителя історії, проводитися систематично з метою якісної підготовки учнів до успішного складання ЗНО з історії та з метою формування свідомих громадян, здатних приймати виважені рішення. Аджеодне із завдань сучасної історичної освіти – набуття учнями ключових та предметних компетентностей.
   Кожна  людина – це унікальна комбінація
інтелектуальних здібностей.
   Завдання   вчителя – не працювати за учня,не
примушувати учня  до роботи,  а показатийому,
як треба працювати.

Немає коментарів:

Дописати коментар